Wat is gezonder? Rauwe of gekookte/gebakken groenten?

Wat is gezonder? Rauwe of gekookte/gebakken groenten?

Gekookte, gebakken en gestoomde groenten zijn gezonder dan rauwe groenten. Tot die conclusie komen gezondheidswetenschappers van de universiteit van Sydney na een uitgebreid onderzoek.

 

Hoe meer fruit de deelnemers aan het onderzoek dagelijks aten, hoe lager hun sterftekans.

Groenten had hetzelfde effect. Hoe hoger de inname van groenten, hoe lager de sterftekans. Maar niet zoveel als gedacht werd.

Om meer duidelijkheid te krijgen keken de Australiërs nog eens apart naar rauwe en gekookte groenten.

De onderzoekers ontdekten dat rauwe groenten de sterfte kans niet verlaagde. Bereide groenten (gekookt, gebakken of gestoomd) verlaagden wel de sterftekans.

De Australiërs denken dat bij gekookte, gestoomde en gebakken groenten allerlei bioactieve stoffen beter opneembaar zijn dan bij rauwe groenten.

 

Wil je graag zo lang mogelijk blijven leven en tot op hoge leeftijd gezond blijven, zorg er dan ervoor dat je veel (gekookte, gestoomde en gebakken) groenten en fruit binnenkrijgt.

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.